Drugi semestr trzeciego roku kierunku lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Witajcie! Dawno mnie tu nie było, to fakt. Miniona sesja była zdecydowanie najcięższą sesją do tej pory – farmakologia, mikrobiologia, patofizjologia i ortopedia – przedmioty bardzo obszerne. Ale pokonałam sesję 4:0 także mogę już pożegnać trzeci rok i witać czwarty! 🙂 Praktyki czekają mnie dopiero w sierpniu, także póki co słodkie lenistwo 🙂 Dzisiaj przygotowałam dla Was standardowo podsumowanie drugiego semestru trzeciego roku lekarskiego na ŚUM w Katowicach 🙂 Zapraszam do lektury!

Przedmioty niezblokowane

MIKROBIOLOGIA

Jesteśmy ostatnim rokiem, który ma mikrobiologię na trzecim roku, od teraz będzie ona się odbywać w drugim semestrze drugiego roku. W naszym przypadku kontynuacja przedmiotu z pierwszego semestru. Prowadzona przez tę samą katedrę, która prowadziła immunologię na drugim roku. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie (na uczelni), najpierw jest prelekcja a potem wejściówka. Na wejściówce można zdobyć 10 punktów – są to pytania otwarte wymagające krótkiej odpowiedzi – wpisania nazwy, wyjaśnienia pojęcia, czasem jest coś do podkreślenia ewentualnie pytanie prawda/fałsz. Przez cały rok trzeba uzbierać 60% z całej puli. Jeżeli się nie uzbiera poprawia się wszystkie te wejściówki, poprawia się te, z których nie uzyskało się 60%. Na ostatnich zajęciach jest też zaliczenie praktyczne – każdy asystent przeprowadza je w inny sposób, u mnie były to głównie pytania na temat oporności na antybiotyki, diagnostyki bakterii, grzybów i wirusów oraz rozpoznawanie bakterii pod mikroskopem. Egzamin składa się ze 100 zamkniętych pytań.

FARMAKOLOGIA

Kontynuacja przedmiotu z pierwszego semestru. Zajęcia odbywają się co tydzień (na uczelni) w formie prelekcji, w kolejnym tygodniu zawsze przed lub po prelekcji pisze się wejściówkę z tematu, który był tydzień wcześniej. Egzamin składa się ze 120 pytań zamkniętych.

Przedmioty zblokowane

PATOFIZJOLOGIA

Kontynuacja przedmiotu z pierwszego semestru. Na pierwszy semestr przypadają dwa bloki i na drugi też dwa. W drugim semestrze mieliśmy blok na temat układu pokarmowego, moczowego, zaburzeń odżywiania i cukrzycy oraz blok dotyczący układu białych krwinek, czerwonych, gospodarki wodno-elektrolitowej i kości. Przez trzy dni odbywają się zajęcia (na uczelni), (prelekcja, a później ćwiczenia, które polegają głównie na analizie przypadków klinicznych) natomiast w piątek jest zaliczenie. Zaliczenie składa się z dwóch części – ustnej i pisemnej, z których wyciąga się średnią. Zaliczenie pisemne to sześć otwartych pytań na komputerach. Egzamin to 100 pytań zamkniętych – aby uzyskać zaliczenie należy zebrać 70% punktów łącznie z egzaminu i z puli punktów, które zbiera się w ciągu roku (za uczestnictwo w wykładach, pierwsze terminy zaliczeń bloków, oceny)

 

ORTOPEDIA

Z ortopedii przewidziane są dwa bloki, zajęcia odbywają się na Ochojcu. Najpierw odbywały się prelekcje, a potem szło się do poradni lub na blok. Ortopedia kończy się egzaminem składającym się z 50 pytań.

CHIRURGIA

Z chirurgii w drugim semestrze był jeden blok i w sumie to jak wyglądał zależało głównie od prowadzącego, można było iść do poradni, na USG albo na blok operacyjny. Zajęcia odbywają się w Górnośląskim Centrum Medycznym na ulicy Ziołowej w dzielnicy Ochojec.

 

NEUROLOGIA

Jest to przedmiot, który rozpoczyna się w drugim semestrze trzeciego roku i trwa też w pierwszym semestrze czwartego roku, gdzie kończy się egzaminem w sesji zimowej. Na trzecim roku mieliśmy dwa bloki, najpierw prelekcje, potem ćwiczenia – głównie z badania neurologicznego. Drugi blok kończy się zaliczeniem z podstaw neurologii – głównie z zespołów neurologicznych.

CHOROBY WEWNĘTRZNE

Choroby wewnętrzne – propedeutyka interny na trzecim roku odbywa się na różnych oddziałach. W pierwszym semestrze mieliśmy na Oddziale Chorób Autoimmunologicznych, natomiast w drugim na oddziale Kardiologii i na oddziale Chorób Wewnętrznych z pododdziałem Chemioterapii Onkologicznej. Uczyliśmy się zbierać wywiad oraz badania fizykalnego – głowy, klatki piersiowej i brzucha. Zajęcia polegały na prelekcjach przeplatanych ćwiczeniami na oddziale. Trzeba mieć buty na przebranie, fartuch i stetoskop. Zajęcia odbywają się na Ochojcu oraz w centrum Katowic.

PEDIATRIA

Z pediatrii w drugim semestrze był jeden blok – na oddziale Pediatrii i Neurologii Dziecięcej. Najpierw prelekcje, potem ćwiczenia. Uczymy się badać małych pacjentów i zbierać wywiad pediatryczny.

Podsumowując, trzeci rok na pewno pozwala odetchnąć po drugim roku, ale wciąż jest dużo pracy. Niezblokowane zajęcia – farmakologia i mikrobiologia sprawiają, że ciągle jest coś do nauki, albo do tyłu albo na bieżąco albo do przodu. Dlatego już cieszę się na czwarty rok, kiedy będzie można skupić się na zblokowanych przedmiotach, na klinikach.

Tymczasem życzę Wam udanych wakacji!

 

 

27 uwag do wpisu “Drugi semestr trzeciego roku kierunku lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

  1. Cześć! Jak ogólnie oceniasz ŚUM? Podejście do studenta, zajęcia, wyposażenie oraz same Katowice i komunikację ? Pozdrawiam, super blog

    • Jeśli chodzi o wydział w Katowicach to wyposażenie jest naprawdę niezłe – mamy centrum symulacji ufundowane przez Unię Europejską z fantomami wszelkiej maści (sale operacyjne, porodowe, intensywnej terapii no po prostu wszystko 🙂 ) szpitale także są ok. Wiadomo są różne oddziały, jedne lepsze drugie gorsze, ale to chyba jak wszędzie. Komunikacja jest super! Autobusami można wszędzie bez problemu dojechać. Co do podejścia do studenta – z każdym rokiem na pewno jest lepsze, pierwszy rok jest dość ciężki pod tym kątem – z tego co słyszę od znajomych z innych uczelni. Ale pokora jest potrzebna w tym zawodzie także ostatecznie wychodzi to na plus 😀 Gdybym miała jeszcze raz wybierać tę uczelnię, to bym ją wybrała 🙂

    • Dołączam się 🙂 plus jak to jest z tą farmą? Bo słyszałam już o 5 autorach, a wolałabym korzystać z jednej książki. Która polecana, a która najbardziej przystępna?

      • Na pewno Szczeklik + Zahorska to patofizjo 🙂 Co do farmy – ja korzystałam tylko z Korbuta 🙂 Warto także na kliniki do pediatrii taką cieniutką książeczkę Badanie przedmiotowe Obuchowicz i do interny taki stary Szczeklik na temat badania 🙂

    • tak, miałam oba 🙂 niektórzy mówili, że się obchodzą bez dużego, ale ja szczerze powiedziawszy sobie tego nie wyobrażam, bo w małym nie ma tak dokładnych patomechanizmów 🙂

      • A jak myślisz, musi być najnowsze wydanie dużego? Mam w domu całkiem nowe wydanie 2012 i nie wiem czy nie za stare…
        Do pozostałych przedmiotów nic nie trzeba?
        I wgl mogłabyś jeszcze napisać jak wygląda nauka na 3 roku? Czy to jest już takie bardziej czytanie a nie kucie od A do kropki zdania po zdaniu?
        I czy patomorfa jest tak straszna jak histo?

      • Myślę, że będzie ok – to co potrzebne jest na patofizjologii się raczej nie zmienia, z tego co wiem to wydania różnią się głównie pod względem leczenia, a tego na patofizjo nie musimy umieć. Warto jeszcze mieć na pediatrię „Badanie przedmiotowe i podmiotowe w pediatrii” Obuchowicz a do interny taką książkę o badaniu Szczeklika, ale to tak bardziej dla siebie. Na drugi semestr jeszcze do ortopedii skrypt, a do neurologii Podemski. Co do sposobu nauki… Farma to na pewno wkuwanie – miliona nazw leków, właściwości, działania, działań niepożądanych itp. Przedmiot typowo „przedkliniczny” czyli w sposobie nauki tak jak na pierwszym i drugim roku. Patofizjo jest bardziej na rozumienie, ale za to dużo wymagają, więc mi na pewno przeczytanie by nie wystarczyło. Zwłaszcza, że kolokwia są otwarte i ustne. A patomorfa jest na pewno ciekawsza od histo i chyba mniej straszna 😀

      • Ooo dzięki 😀 To jeszcze zapytam, u Was obowiązywał Robbins i był na stronie katedry jako podręcznik podstawowy? Bo weszłam wczoraj a tam Robbins w uzupełniających a w podstawowych „Podstawy patologii” Domagały.

      • My mieliśmy Robbinsa i był jako podstawowy 🙂 To by się zgadzało, bo mówili nam że zamierzają zmienić podręcznik 🙂

  2. super są Twoje podsumowania! aż ciesze się na kolejny rok 🙂 czekam teraz na podsumowanie Twoich praktyk 🙂

    Będąc jeszcze w temacie, możesz powiedzieć coś o tym jak się uczysz ? Tzn. robisz ze wszystkiego swoje notatki ? Czy raczej zakreślasz rzeczy w książce ? 🙂

    • Bardzo mi miło 🙂 Co do nauki to różnie, ale ogólnie jestem zwolenniczką notatek, chociaż to dosyć czasochłonne 🙂

  3. Uwazasz ze warto odkupic materialy (nie elektroniczne) na 3 rok ? Sama kupowalas od kogos czy nie bylo takiej potrzeby ?

    Z gory dziekuje za odpowiedz 🙂

    • Tak, kupowałam, farmakologię można sobie samemu wydrukować, ale wśród materiałów z mikrobiologii i przede wszystkim patofizjologii znalazłam mnóstwo rzeczy, które wykorzystałam 🙂

  4. Kasiu, za dwa tygodnie zaczynam drugi rok, stąd moje pytanie – jakie podręczniki możesz mi polecić do patomorfologii i patofizjologii? 🙂

    • Hej ☺ Nie wiem z jakiej jesteś uczelni, warto popytać wśród studentów z Twojej uczelni bo czasem jakaś książka może być ciężka do nauki ale uczelnia może jej wymagać ☺ Ja się patomorfologii uczyłam z Robbinsa chociaż słyszałam, że Domagała jest przystępniejszy. Patofizjologii uczyłam się z Zahorskiej i Szczeklika i Szczeklik jest super ☺ Pozdrawiam 😘

    • Nieee, z farmakologii zaliczenie było pierwsze dopiero na koniec października czy nawet na początek listopada, dopiero potem były co zajęcia 🙂

  5. Czy na zajęcia z ortopedii było trzeba przychodzić przygotowanym, była jakaś rozpiska zajęć, tematów, czy raczej to luźne było?

  6. Kasiu sesja tuż za rogiem :O :O Jak idą Twoje przygotowania ?

    Jestem na 3 roku , oprócz tych ważniejszych przedmiotów , jak wiesz jest też egzamin z ortopedii…
    Jakieś wskazówki ? Co czytać , przerobić?

    Z góry dziękuje za odpowiedź !

    • Hej 🙂 Moje pomału do przodu, jak zwykle 🙂 Przede wszystkim warto dobrze opanować słowniczki, które są na końcu książki 🙂

Dodaj komentarz